tisdag 12 augusti 2008

Recept och foton

Häromdagen åt vi pannbiffar med kålgryta, och det här receptet kan jag verkligen rekommendera! Det var lätt att göra och gott dessutom, precis vad vi gillar! ;o)


Pannbiff med kålgryta
Ingredienser till 4 personer

500 g nötfärs
300 g fläskfärs
2 msk vatten
salt och malen vitpeppar

Kålgryta:
500 g vitkål
2 st gul lök
rapsolja till stekning
1 dl köttbuljong

Till servering:
sallad

Gör så här:
1. Värm ugnen till 200°. Skala löken och riv den fint ner i färsen. Arbeta i lök, vatten, salt och peppar till en smidig färs. Skölj händerna i kallt vatten och forma 12 små biffar. Låt 1 msk smör bli brunt i en panna på medelvärme och stek biffarna hastigt 1 minut på var sida. Lägg dem i en ugnssäker form. Ställ in formen i ugnen och låt den stå i 15 minuter.

2. Strimla vitkålen. Skala och hacka löken fint. Stek kål och lök gyllengula i olja. Lägg över i en kastrull. Häll på buljongen, koka upp och låt puttra någon minut under lock.

3. Lägg pannbiffarna ovanpå kålgrytan före servering.

Eftersom jag inte hittade någon fläskfärs tog jag bara nötfärs, men det blev såklart bra ändå.

Igår kväll gjorde vi fisksoppa, receptet hade jag hittat på Vägen från 137 kg.


Dilldoftande havssoppa
Ingredienser till 4 personer

2 msk margarin
2 stora morötter
½ purjolök
7dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
1 stor burk creme bonjour vitlöksost
1 burk kräftstjärtar
1 burk räkor
2 dl creme fraiche
400 g fryst torsk
cayennepeppar efter tycke och smak
Citronpeppar
Dill

Grovriv morötterna, skiva purjolöken och fräs dem tillsammans med margarinet i en kastrull. Späd med vatten och tillsätt sedan buljongtärningarna och fisken, låt koka 8-10minuter.

Ha i osten, creme fraichen och dillen och sjud på svag värme ytterligare en stund. Smaka av med cayennepeppar. Lägg ner kräftstjärtarna och räkorna i soppan och låt allt bli varmt. (Vill man ha en slät soppa så kör några varv med mixerstaven i innan.)

Obs, låt det inte koka efter du har haft i skaldjuren, då blir de sega.

Som vanligt får jag fixa och trixa lite med receptet eftersom vi inte har alla ingredienser här. Jag köpte räkor på IKEA och använde nästan hela påsen istället för burkar med kräftor och räkor. Creme Bonjourost hittade jag inte heller, men jag tog en annan bredbar ost med vitlökssmak och fiskbuljong finns inte heller på vår Publix, så det blev grönsaksbuljong istället.

Dagens steg: 10.648

Se andra bloggar om:
, , och , och .

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du gör så mkt god mat. Älskar kål och köttfärs - och soppan verkar också underbar. Va' duktig du är på att få ihop steg! :)

Sofia sa...

Hej Victoria!

Du lagar sån fantastisk mat - varje dag! Jag undrar var du får inspiration och kanske framför allt hur du orkar och hinner! Jag tycker min grötfrukost känns omständlig, och sen ett halvtråkigt mål mat om dagen kan jag med. Och jag tycker DET tar mycket tid! Sen har man ju inte alltid så fantastiska ingredienser hemma, och grönsaker blir så fort dåliga i kylen - så man måste kanske planera typ en veckas meny innan man beger sig till affären?

Tycker också att du är jätteduktig med vikten! Jag försöker vara mindre noggrann nu för att föra över fokus på mitt pluggande som snart kör igång.

Lycka till nu!

Kram, Sofia

Miss Nöjd sa...

Grattis till ditt egna delmål! Och tack för kommentaren på min blogg!
Jag länkar hit och återkommer :-)