tisdag 5 augusti 2008

Dagens lunch och middag

Grekisk sallad



Ingredienser till 1 person

100 g salladsblad
100 g gurka
1 st tomat (eller en stor handfull småtomater)
0,25 st rödlök
150 g fetaost
10 st svarta oliver
2 msk olivolja
1 tsk pressad citronsaft
oregano eller basilka

Gör så här:
1 Skölj salladsbladen. Skiva löken, gurkan och tomaten. Lägg salladsbladen på en tallrik tillsammans med grönsakerna.

2 Smula osten över grönsakerna och lägg på oliverna. Droppa över olivolja och citronsaft. Strö över örtkrydda. Här använde jag oljan som fetaosten låg i istället för olivolja, det var så goda kryddor i den, och så har jag en speciell grekisk krydda som jag brukar använda till sån här sallad, det blir jättegott!

Alltså, här måste jag erkänna att i receptet står det att man ska ha 250 gram sallad. Vet du hur myclet 250 gram sallad blir?!? Det går inte att ha på en vanlig tallrik, det blir ett uppläggningsfat! Så jag tog 100 gram istället och räknar kallt med att någon slant med fingrarna när de skrev det här receptet.

Middagen blev Kinafärs med grönsaker



Ingredienser till 4 personer

800 g fläskfärs (jag hade nötfärs och det blev så bra så)
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
olja att steka i

Sås:
1 dl tomatpuré
0,5 dl vatten
3 msk tamarisoja
1 msk vit vinäger
2 msk riven färsk ingefära
(jag hade sån där våldsamt praktisk tub med färdigriven ingefära)
salt och malen svartpeppar

Till servering:
0,5 st gurka
2 st vårlökar

Gör så här
1 Skala och riv ingefäran. Blanda samman tomatpuré, vatten, soja, vinäger, ingefära, salt och peppar till en sås.

2 Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i olja och ta upp. Bryn färsen i omgångar till en grynig massa. Tillsätt lök och vitlök. Häll på såsen och sjud i 5-8 minuter.

3 Skala gurkan och skär den i halvmånar. Skär vårlökarna i ringar. Strö gurka och vårlök över färsen före servering.

Riktigt gott!!

Se andra bloggar om:
, , , och .

Inga kommentarer: