måndag 18 augusti 2008

Nytt sen sist

Nu är det ett tag sedan jag var här och skrev, det har liksom inte funnit inspiration och då vet jag av erfarenhet att det inte är någon idé att ens försöka.

Men vi har lagat mat, så här kommer ett antal recept och mer eller mindre lyckade foton på våra ansträngningar:

Fläskkotlett med blomkålscouscous
2 portioner




Jag utgår ifrån att du vet hur man steker en fläskkotlett ;o).

Till couscousen behöver du:
1 blomkålshuvud
Grönsaksbuljongtärning
Olivolja
Lök
Vitlök

Så här lyder receptet:

Skär av "topparna" på blomkålshuvudet. Lägg blomkålen i en matberedare och mixa tills den liknar couscous. Häll över den råa, mixade blomkålen i en kastrull med kokande vatten med buljongtärningen i och låt koka i lite drygt fyra minuter.

Låt blomkålen rinna av i ett durkslag med en silduk (eller en finmaskig sil). Skölj med kallt vatten och krama ur "couscousen" i silduken. Lägg i en skål och smaksätt med 1/2 msk olivolja, vitlök, lök, salt och peppar.

Jag hade färsklök i vår "couscous", och det blev jättegott!

Gorgonzolabiffar i krämig sås
4 portioner



500 g nötfärs
2 äggulor
½ dl vispgrädde
2 krm grovmalen svartpeppar
100 g gorgonzola
smör till stekning

Blanda i saltet först, resterande ingredienser sedan. Forma en biff runt en rejäl bit gorgonzola, stek i smör. Gör en sås på stekskyn med resten av osten och en skvätt grädde, ha i lite soya, (salta om det behövs) och peppra. Sila ev. av såsen om du vill ha den slät.

Servera med en fräsch sallad.
Det här receptet hittade jag på Vägen från 137 kilo och det var jätte-jättegott!

Kassler Créole
4 portioner



1 purjolök
1 röd paprika
1 liten burk ananas
1msk curry
1msk soya
1msk smör

Strimla och fräs grönsakerna och ananasen i smöret. Häll på curry och soya.
Skär kasslern i stavar och lägg ovanpå fräset i en ugnsform.

3dl grädde
1dl chilisås
1 krm cayennepeppar
2msk riven kokos

Vispa grädden ganska fast och rör ner chilisås och cayenne.
Bred ut ovanpå kasslern, strö över riven kokos.

Grädda i 200 grader i ca 25 minuter.
Även det här receptet hittade jag på Vägen från 137 kilo och det var också gott!
Fotot ovan är lite rester av denna maträtt som jag åt med gurka till frukost.

Köttfärs- och rotsaksgryta
4 portioner



7 dl grovt rivna rotfrukter (morötter, palsternacka, kålrot, rotselleri)
1 lök
500 g köttfärs
13 dl vatten
3 msk kalvfond eller 2 buljongtärningar
3 msk tomatpuré
Lite soya
1 lagerblad
2 tsk timjan
Salt och peppar
Olivolja

Gör så här:
1. Skala och riv rotfrukterna och löken grovt.
2. Häll lite olivolja i en stor gryta och lägg i grönsakerna och rör om ett par minuter. Tillsätt vatten, fond, tomatpuré, lagerblad, timjan, salt och peppar.
3. Lägg i den råa köttfärsen direkt i grytan och låt koka ca 15-20 minuter.
4. Smaka av med mera kryddor eller tomatpuré om det behövs.

Den här soppan blev OK till slut, jag tyckte inte att det var jättebra att lägga i köttfärsen rå i soppan, det blev liksom ett äckligt grått skum ovanpå som vi fick ta bort allteftersom det kom upp till ytan. Som ni ser på fotot är soppan inte särskilt aptitlig att titta på, men smaken var det inget fel på.
Receptet kommer från Vägen från 137 kilo.

Lax på bädd av bönor, avocado och spenat.
2 portioner



1 dl vita stora bönor
100g bladspenat
2 laxfiléer á 125g
1/4 röd lök
1 avocado
1/2 lime
Olja
Äppelcidervinäger
Salt, peppar
Vitlökpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Krydda laxen med chilipulver, vitlökspulver och vitpeppar.
Lägg i form med olja i botten och ställ in i ca 15 min mitt i ugnen.

Strössla ut spenat på tallriken. Kärna ur och ta av skalet på avocadon och skär i tärningar. Strössla över bönorna. Lägg på laxen, och strössla över finstrimlad lök.
Ringla över olja, äppelcidervinäger och pressa över lime.
Jättegott!!

Kalkonburgare
4 portioner



Ca 500 gr kycklingkött
1 ägg
1 dl kikärter (Kokta, avrunna)
0,5-1 dl dinkelmjöl
1/2 gul lök
1 msk keso
1/2 dl flytande margarin, olja eller grädde
salt
peppar
grillkrydda

Olja/margarin/smör till stekning

Mixa först kikärterna fint. Sedan mixar du resten av ingredienserna tillsammans med kikärterna till en massa med lagom konsistens.
Ha i lite mer mjöl om det är för löst.
Platta till biffarna lite i stekpannan och stek till de får fin färg och är genomstekta.
Servera med sallad och keso med vitlök i.

Jag tyckte att det var onödigt att hålla på med att göra egen färs, så jag köpte kalkonfärs istället och det blev jättegott.

Just ja, jag vägde mig idag och det visade sig att jag faktiskt nått det första av alla mina delmål: att komma under 83 kilo! Minsann visar inte vågen 82,9!!

Se andra bloggar om:
, , och .

Inga kommentarer: