onsdag 30 juli 2008

Onsdag, uppdaterad

Idag kom jag iväg på en morgonpromenad, det är alltid skönast att gå på morgonen innan det hunnit bli sådär förbålt hett! Dessutom hade jag min Zune med mig och lyssnade på "Midvinterblod" av Mons Kallentoft. Konstigt att gå där och se bilderna i huvudet av snö och trettio graders kyla när man själv går runt i tjugofem plusgrader! Promenaden gick fort och lätt tack vare Malin Fors och hennes kollegor. Dessutom har jag nästan lika många steg på stegräknaren nu som jag lyckades åstadkomma på hela dagen igår!

Frukost blev Kefir och nötblandning, samma som i måndags. Jag ska villigt erkänna att jag alla gånger föredrar denna typ av frukost i stället för omelett. Barnen däremot älskar omelett och skulle kunna äta det sju dar i veckan om jag lät dem.

Lunchen blir "Gunillas Grönsaksgratäng", receptet finns på Allt om Mat, på samma ställe där jag hittat alla andra recept som vi planerar att laga till den här och nästa vecka. Länk dit finns här. Vår vana trogen lagade vi till gratängen igår kväll (jag har aldrig hackat så mycket grönsaker under en och samma kväll!!) så att Maken skulle kunna ha den med sig i sin matlåda till jobbet.



Gunillas grönsaksgratäng
Ingredienser till 4 personer

Grönsaker:
1 st aubergine
1 st zucchini
1 st gul lök
1 st röd paprika
salt och malen svartpeppar
rapsolja att steka i

Tomatsås:
1 burk krossade tomater
1 st gul lök
rapsolja till stekning
2 dl buljong
2 msk tomatpuré
1 krm paprikapulver
0,5 tsk örtkrydda
1 krm svartpeppar
salt och malen vitpeppar
1 st vitlöksklyfta

Gratinering:
1,5 dl riven smakrik ost

Gör så här:
1 Tomatsås: Hacka den gula löken och fräs i oljan. Lägg över i en kastrull och häll på tomatkrosset. Tillsätt buljongen och krydda med tomatpuré, paprikapulver, örtkrydda och svartpeppar. Låt koka upp och låt sjuda under lock i 10 minuter. Krydda med salt och peppar och pressa ner vitlöken.

2 Värm ugnen till 200°. Tärna auberginen och fräs den. Sänk värmen och låt den steka färdigt. Skala och hacka löken grovt. Fräs den i en annan panna, sänk värmen och låt löken bli mjuk och genomskinlig.

3 Tärna zucchinin och paprikan. Lägg över löken i samma panna som auberginen och fräs zucchinin. Blanda ner den frästa zucchinin och fräs paprikan hastigt. Blanda ner paprikan. Krydda med salt och malen svartpeppar. Lägg över i en smord, ugnssäker form och täck med tomatsåsen. Strö över riven ost och gratinera i ca 15 minuter.

Jag hoppas att auberginen och zucchinin ska överbevisa mina onda aningar om äcklig konsistens. Rapport kommer senare.

Senare....
Jodå, gratängen var absolut ätbar, riktigt god till och med. Jag hade lyckats bra med kryddningen, inget mes där inte utan ordentliga smaker!

Kvällsmaten bestod av en stekt fläskkotlett, inte mycket att orda om.
På kvällen var jag på bio med en kompis. Tog med mig en liten burk med vår frukostnöt-blandning och hade som snack, det var helt OK.

Dagens vatten: 3 liter
Dagens steg: 12,808

Se andra bloggar om:
, , och .

Inga kommentarer: