söndag 27 juli 2008

Kefir med nöttopping

God morgon!
Dagens frukost består av 1,5 dl Kefir (egentligen ska det vara yoghurt men yoghurten här är vedervärdig och jag har fått tips om att Kefiren är OK) och en nöt- och fröblandning som jag hittade på Allt om Mat när jag letade efter GI-frukostar.

Originalreceptet lyder:

1 paket hasselnötter
1 paket mandel
1 paket paranötter eller pecannötter
1 paket pistagekärnor
1 paket solroskärnor
1 paket pumpakärnor
1 paket sultanrussin eller torkade tranbär
eventuellt lite linfrö

Vi lyckades inte hitta alla sorterna, så vår blandning blev

2 cups mandlar
1 cup solroskärnor
1 cup pumpakärnor
1 cup torkade tranbär
1/2 cup linfrö
8 gamla torkade aprikoser som jag hittade i skåpet och skar i bitar

1 cup motsvarar 2,5 dl.



När jag tittar lite närmare på innehållförteckningen på Kefiren tycker jag att det ser ut att vara rätt så mycket socker i den, jag antar att det är laktosen de menar? Jag försöker att hitta något om Kefir och GI på nätet men jag har ingen lycka, inte ens på Paulúns sida finns Kefir med. Snablar också.

Fast det bästa står nog längst ner: "Contains milk". Duh!

Idag har vi också vägt oss. Resultatet kommer i separat inlägg senare.

Se andra bloggar om:
, , och .

Inga kommentarer: