torsdag 23 oktober 2008

Sallad med salami och mozzarella

Som utlovat kommer här ett nytt recept, det blev en sallad med salami och mozzarella som blev mycket lyckad!


Bilden ovan är inte särskilt snygg, jag var superstressad eftersom vi skulle iväg på baseballmatch. Det hela slutade med att jag fick ösa över salladen i en plastburk och ta med för att äta medan killarna spelade. Det blev som en picknick och det är ju trevligt det också.

Sallad med salami och mozzarella
2 portioner

100 gram salami
2 st mozzarella, stora
1 st tomat(er)
1 dl oliver
0,5 st gul paprika
0,5 st rödlök
0,5 ask rucola
100 gram haricots verts

Dressing
1,5 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
0,5 kruka basilika, finhackad färsk
salt och peppar

Tillagning
1. Skär salamin och mozzarellan i bitar.
Kärna ur tomaten och skär i bitar.
Skär paprikan i bitar och skiva rödlöken tunt.

2. Blanda allt tillsammans med haricot vertes och ruccola.
Blanda ihop dressingen och häll över salladen.

Kommentarer: Som vanligt har jag inte vett att göra precis som det står i receptet, och det tycker jag inte du heller ska göra. Ett sånt här recept är mer som riktlinjer tycker jag, och inte något som är hugget i sten och som absolut inte får avvikas från. Improvisera! Fantisera! Byt ut, hitta på och hänförs av resultatet!
Sådeså.

Hursomhelst. Receptet lyder "2 st mozzarella, stora", och hur såna ser ut undrar man ängsligt när jag inte kunde hitta annan mozzarella än som en sån där jättestor "korv" eller yttepyttesmå som inte är större än en liten coctailtomat. Jag skar två stycken en- och en halv centimeters skivor av min "ostkorv" och hoppades på det bästa. Vidare står det "0,5 ask rucola". Hm, det är ju JÄTTELÄTT att veta hur mycket det är! Dessutom tycker jag inte om ruccola så jag tog två nävar vanlig blandad sallad istället. Haricot verts hittade jag heller inga utan tog suger snap peas istället och det blev så bra så! Stora tomater hade jag inga utan jag tog en 6-7 små coctailtomater och delade på hälften istället. Jag hade ingen färsk basilika utan klämde ut ett par centimeter ur min tub med basilika, jag hade heller ingen vitvinsvinäger utan använde äppelcidervinäger istället.

Improvisera mera och smaklig måltid!

Se andra bloggar om:
, , , , och .

Inga kommentarer: