fredag 31 oktober 2008

Recept

Kom på att jag ju stod och slavade över spisen häromkvällen och lyckades faktiskt åstadkomma någon som var ätbart!



Jag gjorde hackebiffar med broccolimos, recepten hittade jag hos Airam.

Hackebiffar

Ingredienser:
1 del nötlever (jag hade kycklinglever)
2 delar fläskfärs
Lök
sardeller eller ansjovis (om man vill)
2 ägg
Grädde
Creme fraiche
lök
smör,
salt & peppar.

Gör så här:
Skär levern i stora, men ändå mindre bitar. Klyfta löken. Lägg lever, lök och sardeller i matberedaren och kör tills en slät massa bildats. Tillsätt äggen och blanda. Häll över i bunke och rör ihop med färsen. Krydda och späd med grädde till lagomt kletig konsistens. Klicka ut färsen i lagomt het smörpanna. Låt lök steka i en del av stek flottet. Vispa ur biffpannan med grädde och koka samman. Red med creme fraiche.

Till detta gjorde jag

Broccolimos picante

Det här behöver du:
1 broccoli
salt
smör
1/2 röd paprika
1/2 gul lök
1/2 dl grädde
ev. salt och peppar

Så här gör du:
Skölj broccolin och dela upp huvudet i mindre buketter, ansa stammen och skär den i mindre bitar. Koka broccolin i saltat vatten tills den är mjuk. Låt broccolin rinna av ordentligt i ett durkslag.
Medan broccolin kokar, skär du paprika och lök i tärningar och fröser i smör i en liten panna tills det mjuknat. Häll på grädden och låt det hela koka ihop. Grädden ska reducera till hälften och få en krämigare konsistens.

Kör broccolin till mos i en matberedare eller med hjälp av mixerstav eller elvisp. Häll på paprika- occh lökgrädden och mixa in detta i moset. Smaka eventuellt av med salt och finmalen vitpeppar.

Se andra bloggar om:
, , och .

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Vad kul att du hittat till min matblogg och vad kul att jag hittade din.