fredag 5 september 2008

Bilder och recept

Nu har jag äntligen laddat ner de foton jag tagit på maten vi ätit på sistone. Här kommer de och recepten som hör till!



Fyllda paprikor
2 portioner

Ingredienser:
2 paprikor
10 normalstora champinjoner
100g rökt skinka eller bacon
3/4 dl creme fraiche
1 gul lök

Gör så här:
Värm ugnen till 225 grader.
Lägg urkärnade paprikahalvor på en bakpappersklädd plåt
och förbaka i ugnen medan du steker upp skinka/bacon,
lök och champinjoner.
Slå på creme fraiche. Krydda med vitlök, soya och svartpeppar.
Fyll paprikan och gratinera 5 minuter i ugnen.



Bönkorvgryta
4 portioner

Ingredienser:
Olika (mat-)korvar 600 gram
Bacon (tärnad) 175 gram
Purjolök 1 styck
Vitlök 1 klyfta
Vatten 5 dl
Kycklingfond (konc) 2 msk
Vitt vin (torrt) 1 dl
Chiliflingor 2 tsk
Vita stora bönor (burk) 400 gram
Matlagningsmjöl 1 msk
Salt & peppar
Matolja till stekning
Persilja till garnering

Gör så här:
1. Ansa och skiva purjolöken.
2. Skala vitlöken och finhacka. Hacka persiljan.
3. Hetta upp olja i panna på medelhög värme och stek korven tills den fått färg.
4. Ta ur korven och stek bacon, purjolök och vitlök på medelvärme i ca 5 min.
5. Lägg tillbaka korven och häll på vatten, fond och vin.
6. Tillsätt chiliflingor och bönor. Rör ner lite matlagningsmjöl.
7. Låt småkoka i 15 minuter.
8. Smaka av med salt och peppar.
9. Strö över hackad persilja.



Kinesiska chiliräkor med bambuskott
4 portioner

Ingredienser:
Tigerräkor, 500 gram
Jordnötsolja 2 msk
Vitlök 1 klyfta
Ingefära (färsk) 1 cm
Bambuskott (burk) 250 gram
Salladslök 1 styck
Sesamolja 1 tsk

Sås:
Soja (kinesisk) 2 msk
Kycklingfond (konc) 0.5 msk
Vatten 1 1/2 dl
Chiliolja 2 tsk
Maizena 1 tsk
Strösocker 1 msk
Salt 1/2 tsk

Gör så här:
1. Skala och hacka räkor. Skala och finhacka vitlök och ingefära. Skiva salladslök.

2. Woka: Hetta upp en wok på högsta värme. Ringla ner jordnötsolja.

3. När pannan är het, tillsätt räkor, vitlök, ingefära, bambuskott, salladslök och sesamolja. Stek någon minut tills räkorna är genomvarma.

Sås:
Tillsätt såsingredienserna och låt koka i någon minut.

Servera med glasnudlar (cellophane noodles) eller vermicelli.



Laxröra med avokado
2 portioner

Ingredienser:
Rökt lax 200 gram
Ägg 4 styck
Vatten 1 msk
Salt 1 tsk
Avokado 2 styck
Citronsaft
Smör och/el. olivolja 1 1/2 msk
Sallatsblad 2 st stora

Gör så här:
Knäck äggen i en bunke. Tillsätt lite vatten och salt.
Vispa upp med en gaffel. Klipp laxen i små bitar och häll i smeten.
Skala och grovtärna avokadon.
Droppa citron över avokadon för att den inte mörkna.

Hetta upp matfett i panna på medelvärme.
Häll i laxsmeten och rör om med en trägaffel tills röran stelnat.
Lägg ut sallatsblad på tallrikar. Lägg på laxröran och avokadon bredvid.



Grillspett
Antal portioner 4

Ingredienser:
Nötkött (benfritt) 500 gram
Paprika (röd-gul-grön) 2.0 styck
Cocktailtomater 12 stycken
Lök (gul el. röd)
Svamp (färsk) 12 stycken
Matolja
Salt & peppar

Gör så här:
Sätt på utegrillen (eller ugnsgrillen).
Ta ut köttet ur kylskåpet. Kött skall vid grillning vara rumstempererat.
Lägg helst grillspett av trä i vatten i 1 tim, så brinner de inte upp.
Förbered alla tillbehör till maten, potatis, sallad o.d.

Spett:
Tärna köttet i 4x4 cm stora bitar.
Ansa grönsaker/rotfrukter och skär i bitar.
Trä på kött och grönsaker på grillspett.
Pensla med matolja och peppra.
Grilla 3-6 min på alla fyra sidorna tills köttet fått fin färg och beroende på hur genom­stekt som man vill ha köttet.
Finare kött grillas kortare tid. Testa med att titta på köttet mellan kött och grönsak.

Smaka av med salt. Låt vila i 5 minuter.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ser riktigt gott ut faktiskt.:)

Anonym sa...

Jag undrar varför jag alltid är för lat att laga riktig mat till mig på kvällarna. Blir så avundsjuk när jag ser bilderna ;-)

Anonym sa...

Vilken härlig mat, jag länkar till din sida från min blogg så jag inte tappar bort recepten! :) Kör på GI jag med, men har en lååång väg att vandra.