torsdag 29 januari 2009

Fläskstroganoff

Stroganoff med chilipeppar och jordnötter
4 portioner



Ingredienser:
1 msk rapsolja
400 gram fläskkött
2 st vitlöksklyftor
salt och peppar
1 nypa chilipeppar
1 msk vetemjöl
2,5 dl matlagningsgrädde
1 tsk fruktsocker
1 tsk soja
10 cm purjolök
jordnötter, att strö över

Tillagning:
1. Strimla köttet.
Stek köttet i rapsoljan och tillsätt sedan vitlök, purjolök och kryddor. Strö över mjöl och häll sedan i matlagningsgrädden.

2. Tillsätt fruktsocker och soja och låt puttra cirka 10 minuter.
Späd med vatten om det behövs.
Servera med sallad och strö över jordnötter.

Som vanligt gör jag inte som det står, mest beror det på att vi inte kan hitta alla ingredienser här. I ursprungsreceptet ska man ha fläskschnitzel tror jag det var men det har vi inte här, så jag tog benfria kotletter istället. Egentligen ska man ha ris eller något liknande till men eftersom vi försöker hålla oss undan kolhydrater så gott det går hade vi blandade kokta grönsaker istället. Det blev jättegott, men jag tyckte nog att portionerna var lite väl små. 100 gram kött per person är inte särskilt mycket.

Hursomhelst blev det superdupergott!!
Jag kan rekommendera den här maträtten å det varmaste.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej !

var med och tävla om ett litet hälso/tränings kit i min blogg !

Susanne sa...

Oj! Det där receptet lät ju bara hur gott som helst! Hittade hit av en slump. Mycket trevlig=))) Mvh susanne i Västerås

thebromanders sa...

Det där ser också väääldigt gott ut!!